17 Ekim 2009 Cumartesi

Yeraltı Operasyonu (1999)


Türkçe Rap'i esas olarak 3 döneme ayırmak gerekir.
-1990-1995 dönemi: Bu dönemi; Islamic Force, Karakan, Mic Force gibi ekipler forse etmiştir.

-1995 Cartel dönemi: Rapin Türkiye'ye ithal olduğu dönem. Cartel; herkesin yüreğine işlemiştir. Bu dönemi zaten Cartel başlığında bilahare anlatacağız.

-1997-2000 dönemi: Cartel sonrası bekleyişte; önce Erci E., sonra Karakan albümleri geldi. İkisi de hayalkırıklığı yarattı. Bunların sebepleri de ayrı bir başlık konusu.

1997 yani Karakan sonrası dönemde Türkçe Rap adeta öldü. Bunun sebebi yapımcı firmaların bu müzik türünden umutlarını kesmesiydi. Haksız da değillerdi. Karakan gibi bayrak taşıyan bir grup bile 30.000 rakamında kalıyorsa; dünkü gençlerin, amatörlerin müziğine yatırım yapılır mıydı?! Cevap; hayır. Zaten 1995, Cartel öncesi dönemde Karakan'ın menajeri* birkaç demoyla müzik firmalarının kapısın aşındırmış ve "satmaz!" yanıtını almıştı. Devamında Cartel tokat gibi bir cevap vermişti. Ama bir farkla; arkasında Mercury Records vardı.

Yeraltı Operasyonu; jamlerde adını duyuran, hayran kitlesi kazanan amatör grupları profesyonel yapan bir toplama albümdür. Bu dönemden sonra Türkçe Rap'in yönü değişti. Ceza, Sagopa Kajmer, Fuchs gibi adamlar müzik sektörünü ciddi şekilde etkilediler. Belki bu albüm çıkmasa da bu adamlar meşhur olurdu ama o süreç biraz daha uzun ve sancılı olurdu. Bu yönden bu albümü; Türkçe Rap'in kilometretaşlarından biri olarak kabul etmek lazım.


Albüm geneline çok tatlı bir amatör hava hakim. Her parça toplamaya ayrı bir renk katmış. Nefret, Silahsız Kuvvet ve Yener ilk dönem demotapelerindeki parçalarla katılıyorlar. Özellikle Yener'in Liseli Genç ve Töre parçaları, bu albümün en iyi çalışmalarıdır.

Susturucu ilk dönem Hardcore-G tarzının aksine değişik bir Gangsta stiliyle albüme katıldı. O dönem pek ilgi çekmedi ama zaman ilerledikçe bu parçalar da klasikler arasında sayılmaya başladı.

Silahsız Kuvvet ise albümün en zayıf halkasıydı. Gerek zayıf beat ve sound yapısı, gerek vasat rap perfomansıyla. Fakat buna rağmen onun türkülerden kes-yapıştır şeklinde yaptığı yavan sample tekniği 3-4 yıl boyunca amatör gruplar tarafından taklit edildi. Sonrasında bu şekilde yapılan samplingin hoş olmadığı kitlelerce onaylandı ve terkedildi. Yakın dönemde de türkülerden pasaj alınıyor fakat bu çok daha estetik bir biçimde yapılıyor. Türkülere karşı değiliz. Fakat melodi üstüne, tek bir kick döşeyip, scratch ile süsleyerek yapılan bir çalışmaya saygı duymamız beklenmesin.

Albümün prodüktörü Turbo'nun, Jemy ile birlikte kurduğu Statik grubu ise; Lanet Şehir İstanbul adlı parçayı seslendiriyor. Bu şarkı ekibin yaptığı tek güzel şarkıdır.

Almanya'dan Ses grubu ise; Bir Ses, Bir Yumruk ile ciddi şekilde dikkat çekti. Buna karşın; tüm beklentilere rağmen albüm çıkaramadı ve dağıldı.

Son söz albüm kapağı için. Turbo; Türkçe rap'in en iyi albüm kapağına imzasına atmış...

Editörün Notu: 4

Şifre: Yeraltı Operasyonu'nun prodüktörü?

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Hacı abi "... sonra Karakan albümleri geldi. İkisi de hayalkırıklığı yarattı." demişsin ya, ayıp etmişsin.

2016 yılı itibariyle Al Sana Karakan albümünün müzikalitesine yaklaşabilen tek bir albüm dahi bilmiyorum. Ahengin, coverın, sample kullanımının ne demek olduğunu, nasıl olması gerektiğini ders olarak okutacaksak örneğimiz bu albüm olmalı.

Bugün biri çıksın da Jim Hendrix'in bir eserinden Defol Dazlak'ı çıkarsın. Bu işler "Blitz - Nike Shoes" looplarından Suspus çıkarmaya benzemiyor, olmuyor yani.

Karakan'ın şanssızlığı Neşe müzik ve yetersiz reklam oldu. Yoksa on numara beş yıldız bir albümdü o hakkını yemeyelim.