7 Kasım 2008 Cuma

Rap Sohbetleri/2



Sagopa Kajmer - Kötü İnsanları Tanıma Senesi
Melankolia/2008




Editörler: Glasscow & henryfool



Glasscow: Bu bölüme Sagopa Kajmer’in yeni albümüyle devam ediyoruz.


henryfool: Evet bu upuzun aradan sonra üzerine bolca sohbet edebileceğimiz bir albüm daha bulduk:)


Glasscow: Mic Check’in ilk zamanlarını düşünüyorum da çok ilginç noktaları geldi değil mi?


henryfool: Kesinlikle! Özellikle Rapper MC adlı kötü ismi değiştirip bir o kadar kötü bir isim olan DJ Mic Check’i aldığından beri takip edenler bu fantastik değişime epey şaşırıyorlar.


Glasscow: İlk dönemlerindeki parçalar daha sertti. Public Enemy, Hijack, Gunshot gibi tarzları hatırlatıyordu bana.


henryfool: Zaten o dönemde ciddi şekilde etkilenmişti o gruplardan. Özellikle “Public Enemy”den…İlk albümü “Sözlerim Silahım”da iyi parçalar da vardı ama cidden çok başarısız bir debut idi. o dönem “Yeraltı Operasyonu” albümündeki parçalarını gayet beğenmiştim.


Bunların üstüne çıkmasını beklerken elinde birikmiş vasat parçalardan albüm yaptı Mic Check. Bunun üzerine rap camiasında “Türkü Rap” diye dalga bile geçtiler kendisiyle. Hatta bir ara böyle bir furya bile çıktı.


Glasscow: Çok marazi bir furyaydı. Altında efsane türkülerimiz, üstünde yavan bir loop, yavan bir rap. Tutmadı bu iş.
henryfool: O kadar yavan bir müziğin tutması zaten beklenemezdi. Mic Check de hemen fark etti bunu zaten. O’ndan sonra 2-3 yıl bu şekilde sampling yapan gruplar oldu hatta. Sonra hemen Sagopa Kajmer’i çıkarttı.


*****************************************


Glasscow: Sagopa Kajmer’in asıl çıkış amacı farklı diyordun bir ara?


henryfool: Her zaman diyorumJ Mic Check bu proje ismi diss amacıyla çıkarmıştı. Hatta benim elime o ilk orijinal CD geçmişti.


Glasscow: “Sagopa Kajmer – Pesimist EP” orijinali mi var???


henryfool: Kendi sitesinden satışa sunmuştu bu albümü. “Kuvvetmira’dan adı hiç duyulmadık bir rapper!!!” diye. Güzel bir kapağı vardı hatta. Sonra bu kapak kayboldu. Hala merak ediyorum o kapak nereye gitti diye.


Glasscow: Rapor 2’ye diss attığı parça gibi kapak da kayıp galiba


henryfool: Gerçekten! O bendeki CD’de Rapor 2’ye çok sert bir diss vardı. Hatta şöyle bir kısım vardı: “Rapor 2 indir donu dinle fonu!” o albümün son trackiydi ve şu an kayıp. Benim arşivimde olsaydı burada yayınlamayı çok isterdim.


Glasscow: Galiba o parçadan pişman oldu Mic Check??


henryfool: Kesinlikle. Rapor 2’nin ciddi reklamını yaptığını fark etti. Ayrıca sonradan grubu küçümsedi. Önem verir gibi diss atması kesinlikle saçma geldi sonradan ona. Zaten diss büyük bir rappera atılırsa önem kazanır. Kendinden ucuz gördüğün bir gruba atarsan senin de seviyen düşer. Mantık budur.


Glasscow: Evet sonradan sadece Ceza ve Fuat’a attı.


henryfool: Diğerleri de ona. Bu şekilde çok şahane reklamlarını yaptılar. Muhteşem bir taktik değil ama. Yurtdışında böyle çok örnekleri var bunun. Ben bu üçü gerçekten konuşmuyorlar mı asıl onu merak ediyorum?


Glasscow: Review olayından çıktık iyice geyiğe daldık:)


henryfool: Okuyanlar memnundur herhalde. Myspace’ten güzel postalar geldi bu bölüm için. Buck 65’ı bir tek sen dinlemiyormuşsun:)
Glasscow: Evet sevenleri epey çokmuş gerçekten.


*****************************************


Glasscow: Sagopa Kajmer bu ilk EP ile çok ses getirmişti 2001’de.


henryfool: Hem de nasıl. Benim o dönem en çok dinlediğim albümlerdendi. Şimdi de dinlerim ama kayıt kalitesi çok düşük olduğu için keyifsiz geliyor. Ama bu albümdeki beatler ve sound benim en sevdiğim East Coast gruplarından birinin çok meşhur bir albümünden alıntıdır.


Glasscow: Çalmış mı diyorsun yani?


henryfool: O çok ağır bir itham olur. Fakat ultra benzerlikler var. Bunu o zaman sevdiğim dostlarıma göstermiştim . O bahsettiğim albümü takıp sahilde tek başına içersin öyle tribal bir sound içeriyordu. Pesimist EP’yi sanki o albümü Türkçe sözlerle dinlemiş gibi hissetmiştim kendimi.


Glasscow: Bir süre sonra brütal vokal yapan kişinin Mic Check olduğu ortaya çıktı.
henryfool: Zaten çoğu kişi ilk dinleyişte anlamıştı. Kendini ciddi ciddi gizlemeyi denedi. Çünkü Silahsız Kuvvet ismini kirletmek istemiyordu. Ama kendine özgü bir ses rengi olduğu için numara tutmadı.


Glasscow: Bu diss atan kötü çocuk numarası yutulmadığı için metazori bir Sagopa Kajmer geçişi oldu.


henryfool: Metazoriye evet ama çok tuttu bu stil. Kendisine undergroundda ilgi inanılmaz arttı. Sonra bu Pesimist Serisi devam etti. “Pesimist EP 2” de iyiydi. Fakat “10 Kurşun” çok kötüydü bana göre.


Glasscow: Bir gün “Number TV”de Silahsız Kuvvet “Sagopa diye bir alt grubum var, internette parçalarım var” diyordu. Tabi parçaların dirty edit olduğunu söylemiyordu:)


henryfool: Sonra o kadar tuttu ki bu Sagopa olayı “bandrollüsünü çıkarıcam” dedi. Herkes güldü. Sonra clean edit şeklinde aynı parçaları release etti. Benim o albümde beğendiğim parçalar vardı. Neticede o da pek iyi değildi. O dönemde çıkardığı en iyi albüm “Silahsız Kuvvet – İhtiyar Heyeti” albümüydü. Bence bu son dinlediğimiz albümün başlangıç süreci bu albümdür.


Glasscow: Sonra “Silahsız Kuvvet” ismini çöpe attı.


henryfool: En güzeli oldu. Silahsız Kuvvet yolunu şaşırmış gemi gibi gidiyordu. 2 albüm iki bambaşka tarz. 3. albümü kimbilir ne tarz olacaktı. Bir grup/mc bu kadar delibekir tarzı albüm çıkarmamalı. Bu dinleyicilerinde şüphe uyandırır. Albümü alırken çekinirler. Şimdi Sagopa stili iyice oturdu. Bu albümün bol string, gitar sample’lı felan olduğunu düşünsene. Bir daha Sagopa albüm satabilir mi? Demek istediğimi daha iyi açıklayabildim herhalde…


Glasscow: Benim “Atmosphere” sevdam gibi. Adamların her albümünde o funkbeatleri duymak istiyorsun. “Seven Travels”ta farklı şeyler yaptılar benim bünye kaldırmadı mesela.


henryfool: Aynen öyle Glasscow. Sonra süreç “Bir Pesimistin Gözyaşları” Double Album ile devam etti. Çok iyi bir albümdü ama orada çok gereksiz parçalar vardı. Ben albümün prodüktörü olsam o albümü double çıkarttırmazdım. Tek cd’de başyapıt bir albüm çıkacaktı ortaya. O fırsat kaçmış oldu. Sonra gelen “Romantizma” bana göre çok kötüydü.


Glasscow: Ben bu albümden sonra bir kısırdöngü içine gireceğini düşündüm Mic Check’in…


henryfool: Aynısını bende düşündüm. “Romantizma”, “BPG” albümünün kötü bir kopyasıydı sanki. Sonra geçen ay çıkan “KİTS” geldi işte.


Glasscow: Bu ön sohbetten sonra “KİTS”in kritiğine başlayalım mı?


*****************************************


Glasscow: Albümün introsu yine scratch+cut tarzı. Beğendin mi?


henryfool: Şimdiye kadar yapılmış en başarısız Sagopa Kajmer introsu olduğunu düşünüyorum. Bir de gereksiz uzun.


Glasscow: Ben de öyle düşünmüştüm. Beastie Boys kesmeleri bile gereksiz.


henryfool: Sonrasında “Ben Hüsrana Komşuyum” geliyor. Yine muhteşem bir sound oluşturmuş Mic Check. Beatler klasik ama parçayı iyi götürüyor.


Glasscow: Ben bu parçayı çok beğendim. Şimdiye kadar yapılmış en iyi Sagopa Kajmer parçası demek istiyorum hatta.


henryfool: Çok çok iyi. Bu albümü rastgele dinlemiştim ilk aldığımda ve kötü demiştim. “Romantizma 2’mi bu!” demiştim. Ama albümü ciddi ciddi dinleyince yanıldığımı anladım. Bu parça da o kötü introdan sonra suratımda tokat gibi patladı:)


Glasscow: Ben Sagopa Kajmer’de bir Buck 65 havası sezdim. Onun da ilk albümleri pek iyi değildi. Her albümde kendini biraz daha aştı. Sesinin tonu oturdu, vokal oturdu. Sagopa da aynen bu şekilde ilerliyor. Sesinde güzel bir kirlilik var.




henryfool: Bu güzel parçadan sonra “Bir Kulaç Daha Atsam Karadayım” var. Çok ilginç ve uzun bir isim.


Glasscow: Bu parça güzel aslında ama bana önceki parçanın havasını vermedi.


henryfool: Nakaratta çok zorlamış çünkü. Nakarat hem kastırıyor, hem de uzun. Belki daha iyi bir nakarat bulsaydı çok daha iyi bir parça olacaktı. Ama kötü değil yine de.


Glasscow: Atonal tarzı çok seviyor Sagopa?


henryfool: Belki de soundu kendi inşa etmek istediği için. Belki enstrumanlar atonal olmasa alınan sample daha fazla belli olacağı için. Mesela “Vatan Single” da parçanın introsu Metallica’nın bir parçasıydı. Çok belli oluyordu. Bu durumda DJ’liğin bir anlamı kalmıyor çünkü. Bazıları diyorki “enstruman canlı değilse ona parça demem ben”


Glasscow: Evet o da çok komik bir zihniyet.


*****************************************


henryfool: “Düşersem Yanarım” güzel sözlere sahip. “dudaklarım kanayana kadar yapmak istediğim işte bu; rap” sözü güzel:)


Glasscow: O sözleri hoş gör artık. Birkaç albüm öncesine kadar duyduğumuz sözler neydi öyle. Zaten hep aynı şeyi söylemiyor muyduk, bu adamın soundu iyi ama sözleri çok kötü diye. Bu albümde o kötü rhymelerı 4.tracke kadar işitemedik.


henryfool: Gerçekten gayet aklı başında sözler var. Hiç beklemiyordum açıkçası bunu.


Glasscow: Sondaki cutlar C-Ray Walz veya Xzibiti hatırlattı bana. İkisinin sesi çok benziyor zaten. “hiphopmusic from the soul” diye bitti parça. Gayet iyi bir ending.


henryfool: Yine tanıdık bir beatle başlıyor parça. “İki Tanık”tan bahsediyorum. Sözler yine çok iyi. Tek tek buraya chorus yazmak istemiyorum ama “İki tanık var; biri dilim, biri kalemim…” diye giden chorus ağza yapışıyor adeta.


Glasscow: Fuat’ın abstract rapstili iyice unutuldu farkında mısın?


henryfool: O nasıl bir furyaydı! Rap şiirindeki her satırın son sözcüğü bir sonraki satırın ilk sözcüğüyle tokuşturuluyordu adeta. Neyse ki o da geçti.Yunus Özyavuz’a yavaş ritmle müzik yapmak yakışıyor.


Glasscow: O “abstract hiphop” akımının temel öğelerinden biridir. Aritmik bir rap yapmaktır amaç. Bu rap türünde iyi rhymerlar öne çıktı. “Aesop Rock” gibileri yani. Evet kendisine 5-6 sene önce rap tarihinin en iyi lirik yazarı bile dendi. Gerçekten müthiş sözleri vardı. “DEFJUX”a transfer olduktan sonra “Labor Days” son iyi albümüydü. Bizim rapperlar çok iyi bilir mi bilmiyorum ama Fuat gibi profesyonellerin sıkı takip ettiği abstract tarzının Türkiye’de ilk çıkışı 2000 yılındaki “Hassickdir??” albümüdür.


henryfool: Glasscow senin türkçerap bilgin de bayağı iyiymiş ya. Takip etmiyorum pek diyorsun bir deJ Evet gerçekten Fuat’ın o albümü pure abstract. Fakat kendisi Hardcore-West Coast stili yaptığını zannediyor:)


Glasscow: Bir de West Coast işaretleri yapmıyor mu bayılıyorum.
henryfool: Ben o ana kadar abstract yaptığının farkında olduğunu sanıyordum. Demekki altyapıları o hazırlamamış. West Coast ile uzaktan yakından ilgisi yoktu çünkü albümün. Bunu da her zaman Fuat’a söylemek istemişimdir:)
Glasscow: Konu dağılıyor yine. Okuyuculara tarafsız bir webzine olduğumuzu hatırlatmak isterim. Yanlış anlaşılma olmasın.


henryfool: Ben hayatımda hiç kimseden duymadığım şeyleri buraya yazıyorum. Bunlar arizamik analizlerdir. Ciddi dinleyicilerin bu kısımları keyifle okuduğunu düşünüyorum…


*****************************************


Glasscow: “Sivilce akne katledildi…” diyor “Gölge Haramileri”nde. Adamın sivilceleriyle bile alay etmişlerdi bir zamanlar.


henryfool: Bu belki de o kişilere bir gönderme. “Gölge Haramileri” funkbeatlerle örülü güzel bir şarkı. Bu parçada çok garip sözler var. Eski Türkçe sözler var. Bazı yerlerde “Fars Dili Edebiyatı” öğrencisi olmak gerekiyor hatta.


Glasscow: Bir ara pek okula gitmiyor diye duymuştum. Ne kadar doğru bilmiyorum ama okulun faydası “KİTS”e çok iyi yansımış.


henryfool: Çok çok iyi bir parça ile devam edelim:” Beyâban”


Glasscow: Bunun da Farsça bir sözcük olduğunu düşünüyorum. Parçada oryent stil yaratılmış. Geriplandan gelen Additional vokal mi cut mı?


henryfool: Bilmiyorum. Ama muhteşem bir parça.


Glasscow: Kickler için EastCoastta çok kullanılan klasik beatler diyebiliriz. Hep sen beatlere yorum yapıyordun. Biraz da ben yapayım değil mi:)
henryfool: Klasik beat tarzı kötü mü sence?
Glasscow: Hayır kötü değil. Fakat bu beatler için cankurtaran diyebilirim. Özellikle funkybeatler bu tanım için en uygunudur. “DJ Mahmut & Murat G – Garip Dünya” albümü bu beatlerle oluşturulmuş bir albümdür mesela. Oldschool ruhunu yansıtan bu beatler her albümün kurtarıcısıdır diye düşünüyorum. Mic Check klasik funky tarzı kullanmıyor. Çünkü yaptığı sounda uygun değil zaten.


henryfool: “Erci E – Sohbet” albümü de aşırı funk içerir. Funk zaten eğlenceyi çağrıştırır. Sagopa için bu beatler uygun değil ama East Coast stiline uygun beat yapısı bu albümle iyi gider. Rakıyla balık gibi.


*****************************************


Glasscow: Sagopa Kajmer’in “Jedi Mind Tricks” stili ile yaptığı parçaları bu albümde pek göremiyoruz. Bozuk bir insan sesin reverse edilmesiyle oluşmuş sampling tekniğinden bahsediyorum.


henryfool: Bir zamanlar “Roy Vedas” diye bir grup vardı. Buna benzer parçalar yapıyordu. Herkes o zaman o şekilde parçaya yapmaya başlamıştı. Sonra o stilin boku çıktı. JMT’nin de bu stilinin boku çıktı işte.


Glasscow: Zaten o tarzı artık çoğu ekip yapmıyor. Stoupe ise sıkılmadan devam ediyor. Artık benim hiç ilgimi çekmiyor. “Animal Rap” için 2003’te bir sitede yorum yapmıştım o zaman. JMT iyiye gitmiyor demiştim o single’ı ilk duyunca. Bugün geldiğimiz nokta bunun kanıtıdır.


henryfool: Sagopa Kajmer bu stili bıraktı ama bol scratchli durumlar devam ediyor. “Sonumuz Yakın Mesafe”de Invisible Scrath Piklz’den beter abanmış turntableda dönen vinillere yine:)


Glasscow: Bu albümde scratch nispeten azalmış. Fazla scratch beni de bayıyor evet.


henryfool: “Pesimist kötü adam” diyor şimdiki parçada. Ben bu tip söylemleri gereksiz buluyorum. Pesimist olayını sündürmemek gerek bence. Albüm o kadar iyi ki bunlar kabak tadı veriyor bazen.


Glasscow: Çok sevilen parçalardan biri “Vesselam”a geldik.


henryfool: Yalnız ben önce farklı bir konuya değinmek istiyorum. Buraya kadar Sagopa Kajmer’in parçalarının choruslarına dikkat ettin mi?


Glasscow: Genelde rap içermediğini düşünüyorum. Böyle bir stile kaydı.


henryfool: Gerçekten de! Nasıl Pop-Rock diye bir tür varsa Sagopa Kajmer’in şu an yaptığı şey Pop-Rap. Nakaratlarda ziyadesiyle pop vokal duyuyoruz. Tabi buna haysiyetsiz pop demek doğru olmaz. Ama rap olmadığı için genel tür ismiyle pop diye niteliyorum. Arabesk demek hiç doğru olmaz çünkü.


Glasscow: Bence çok iyi bir stil olmuş. Eğitimsiz sesini çok iyi kullanıyor. Çok iyi chorus oluşturuyor. Sözler çok vurucu. Belki de ses eğitimi alsa çok daha iyi şeyler yapar.


henryfool: “Ben Hüsrana Komşuyum”,”Vesselam”,”Beyâban” gibi parçalar iyi değerlendirilmeli. Çok iyi bir klip yayınlanıp, bolca yayınlanırsa kitlesi geometrik olarak genişler. Rapten tiksinen insanların Ceza çıkınca nasıl mutlu olduklarını biliyorum çünkü. Bu albümü rap dinlemeyenlerin bile keyifle dinleyeceğini düşünüyorum.


Glasscow: Henry yine döktürüyorsun. Ben de birkaç farklı yorum yapayım öyleyse. Mic Check’in bu albümü oluştururken oldukça duygusal bir ruh haline sahip olduğunu düşünüyorum. Bir de “e” harfini uzatarak söylemesi çok kötü. Ülkemiz insanın konuşma sırasında yaşadığı bu telaffuz hataları meşhurdur. Özellikle “ince a” yı söylemeyenler ve “e” harfini uzatanlar. Mic Check arkadaşlarına “EL” sözcüğünü söyletsin, bir de kendisi söylesin. O zaman daha iyi fark edecektir telaffuzdaki yanlışını.


henryfool: Rewiev böyle yapılır işte. Adamın “e”lerindeki bozuklukları bile tespit etmişsinJ “Yakın ve Uzak” da çok sevilen parçalardan biri. Bu da oryent stil. JMT tarzı sampling bu parçada var ama.


Glasscow: Chorustaki “Sana hemen kavuşmam elzem, ben bu yangını söndürmem” sözleri benim “duygusal bir albüm” tezime cevap gibi sanki.


henryfool: “Ölüm Allah’ın emri Ankebut’ta belli” diyor “Düşenin Dostu Olmaz” da. Benim bu söz çok hoşuma gitti. Ankebut’un Kur’an’daki surelerden biri olduğunu hemen söyleyelim.


Glasscow: Bu albüm öncesi Mic Check’in söylediği “Dini içerikli bir albüm olacak” sözünü hiç beğenmedim. Çok gereksiz bir laf. “Grup Yorum”un “Yine devrimci sözler içeren bir albümle karşınızdayız” demesi gibi bir şey bu. Senin fikrin zaten albümde ayan şekilde ortada. Bir de bunu dini-devrimci-popülist diye tanımlamak kör gözüm parmağına mantığıdır. Bana çok ters geldi.


*****************************************


henryfool: “Dessas” albümün muhteşem şarkılarından biri diyorum.


Glasscow: Kesinlikle! Bir de mesaj veriyor. Albümde çok farklı bir yerde duruyor. Resmen dinleyiciye buyruk veriyor. Bu bağlamda albümün ayrıkotu bu şarkı. Müzikal altyapısı da çok çok iyi.


henryfool: Fakat orada beate benzer bir sample var. Aygaz servisinin müziğine benzettim ben:)
Glasscow: Bu parçayı DMX’in 2.albümündeki “Omen” parçasına benzetiyorum biraz. Oradaki otantik hava burada da mevcut.


henryfool: Son parça albüm ile aynı adı taşıyor. Güzel bir kapanış açıkçası.


Glasscow: Bu parçanın chorusuna dikkat ettin mi? Sanki bir arkadaşıyla duygusal hesaplaşma yaşıyor Mic Check. Beatler klasik değil ama.


henryfool: Albümdeki piyano mevcudiyeti bariz. Keşke müziğini kendisi yazsa. Meşhur Fransız grup “Air” keyboard ile kendi müziğini kendisi yazıyor.Ben kendisine keyboard çalmayı öğrenmesini tavsiye ederim. Gerçi bu yazıda epey tavsiyelerimiz oldu kendisine:)


Glasscow: Parçanın sonunda MF diyor. Manasını anlayamadım “Metal Face Doom” parçalarında bol bol MF diyordu hemen o geldi aklıma.


henryfool: O kadar kısa keselim diyoruz yine muhteşem uzunlukta bir sohbet oldu. İşlerin yoğunluğu yüzünden yapamadığımız update Endurance 2. bölüm ile devam etti. Hasreti ziyadesiyle giderdik herhalde.


Glasscow: Umarım okuyanlar da bizim gibi zevk almıştır.


henryfool: “Mic Check” sonunda bizi de memnun eden bir albüm eden bir yaptı.


Glasscow: Galiba öyle...
[RATING]:
Rap & Rhyme: 4buçuk

Beat & sound: 5

TOTAL: 5





3 yorum:

erdi_is_mel dedi ki...

fakat hıc guncel deıl lutfen devamını getrn..ayrıca lınkler olmus yenıleyebılırsenız cok super olucak ayrıca cartel remıx albumdekı kılla vocal trackını de paylasabılırsenız cok sevnırım...sızlern dıer yqazılarını okuyabılecvhgım bı lınk maıl olarak atarsanız da cok sevınırm

erdikose1@gmail.com

Adsız dedi ki...

Zevkle okudum teşekkür ederim kritiğiniz için. Yeni albümler için de bekliyorum böyle bir şeyler:)

Glasscow dedi ki...

Teşekkürler!

RapMag'in ilk yazılarından biriydi. Siz okudukça devamı gelecek...